נושא ההרצאה

שיתוף

סדרת ההרצאות: "איך מתווכחים על…"

ידע כללי ורוחב אופקים הם חלק בלתי נפרד מהיכולת לנהל דיון אמיתי ופורה, ולשכנע כל בר-פלוגתא. סדרת הרצאות זו מאפשרת למאזינים היכרות מעמיקה עם סוגיות יסוד ותחומי דעת שנמצאים בליבם של אינספור ויכוחים בישראל ובעולם. כל הרצאה בת שעה וחצי עד שעתיים מכסה באופן מקיף עולם תוכן אחר, לרבות מושגים שכדאי להכיר ושימוש נכון בהם, תיאוריות וגישות לניתוח, מגוון דוגמאות, שאלות ודיונים רלוונטיים בנושא. 

ההרצאות מבוססות ידע אקדמי ממגוון דיסציפלינות ממדעי הרוח והחברה, וכן על אלפי שעות ניתוח ויכוחים בנושא.

ההרצאות לא מכילות בהכרח תשובות ועמדות חד -משמעיות, אלא עוזרות למפות את אזורי הוויכוח, מציידות בכלים אנליטיים וידע בסיסי על-מנת להעריך טיעונים משני צדי המתרס, ולהעלות טיעונים חזקים. 

ניתן להזמין הרצאה בודדת, כמה הרצאות או את הסדרה כולה (קורס "מועדון ההרצאה הטובה"). 

בתום ההרצאה ניתן לקיים דיון מונחה או דיבייט (בהתאם לגודל הקבוצה) על הנושא הנסקר. 

רשימת נושאים: 

  1. תרבות ה-Politically Correct (תקינות פוליטית) החדשה
  2. אלימות ותפקיד המדינה 
  3. תובנות כופרות על דת 
  4. Rage against the machines - דיבייטים על טכנולוגיה
  5. נשים נשים במרכז - פמיניזם כרעיון וכתנועה 
  6. על טעם ועל ריח יש מה להתווכח - ויכוחים על אמנות
  7. We shall overcome - תנועות חברתיות
  8. Get rights right - שיח הזכויות
  9. יחסים בינלאומיים – מושגי יסוד ופריזמות לניתוח
  10. דמו-דמו-קרטיה – שיטה, אתגרים, יתרונות וחסרונות

 

1.הפוליטיקלי קורקט החדש

כותרות העיתונים זועקות כבר כמה שנים על גל תקינות פוליטית חדש. "פוליטיקלי קורקט", "השתקה" ו"תרבות ביטול" עומדים בלב מחלוקות ענייניות ודיסקורסיביות בין ימין ושמאל, צעירים מבוגרים, והרוב והמיעוט. אולם מעט נעשה עד כה לנסות להבין את שורשי התופעה ולדון בה שלא מפוזיציה. ההרצאה מנסה לאפיין את התופעה על מאפייניה הייחודיים לאור מופעי עבר של פוליטיקלי קורקט בעולם המערבי, ומציעה דרך חדשנית להבין את מקורה: התבגרות לתוך תרבות האינטרנט. התזה, שנחקרה אקדמית, תוצג תוך הדגמה והתייחסות להשפעותיה בקהילת הדיבייט (ויכוח תחרותי) העולמית – ענף ספורט אקדמי הנשען כולו על ביטוי. לבסוף, יתקיים דיון בשאלות הנוגעות להשפעות החברתיות והמוסריות של נורמות מישטור שיח.

2.אלימות ותפקיד המדינה

הרצאה עיונית שעוסקת בסוגייה רלוונטית לוויכוחי זכויות אזרח ומדיניות ציבורית בפרט, ולחיים של כולנו בכלל: אלימות - של יחידים, קהילות ומדינות. נבחן מנקודת מבט פילוסופית ובפרספקטיבה היסטורית רחבה את יחסנו לאלימות: מתי אנו מתירים אותה? מתי מגבילים אותה? מדוע וכיצד אמונותינו אלו מתקשרות לעליית המדינה המודרנית ותפקידה. נציג דרכים ייחודיות להסתכל על אלימות תוך ערעור הנחות יסוד עובדתיות וערכיות שאנו נוטים לקחת כמובנות מאליהן. אלו יבואו לידי ביטוי, למשל, בדיון שנקיים על ״צדק פרטי״.

3.תובנות כופרות על דת

הסתכלות בלתי שגרתית על דת כמוסד חברתי ולא כמטפיזיקה, או במילים: תובנות כופרות על דת. נעמוד על הדימיון והשוני של דת למוסדות חברתיים אחרים שכולנו מכירים כמו תרבות, קהילה ולאום, ומה ניתן ללמוד מכך על דת ועל מוסדות חברתיים אחרים. נסקור מגוון רחב של כתות ודתות כיום ולאורך ההיסטוריה כדי לנסות לגזור כיצד דתות מתהוות, משתנות ובאילו נסיבות. נצלול לתוך כמה מהסכסוכים הדתיים המפורסמים שקיימים ונשאל עצמנו האם באמת מדובר בסכסוך דתי או שמא ניתן להסבירו באופן אחר. נתייחס לאספקטים ארציים רבים נוספים של דתות כשנדבר על היררכיה, סמלים, יחסי דת-מדינה ועוד היבטים משמעותיים.

4.Rage against the machines

שינוי טכנולוגי נתפס כהתפתחות בלתי-נמנעת - כולנו יודעים שייצא בקרוב אייפון משוכלל יותר, המכונית האוטונומית היא כבר לא חלום רחוק והחיסון שקורונה לא היה שאלה של האם אלא של מתי – אבל כשמגיעה העת לנהל דיון לא טכני על טכנולוגיה, אנחנו מוצאים את עצמנו מתקשים לעיתים תכופות. הרצאה זו ממפה את הדיון למספר סוגיות רלוונטיות ומציעה פריזמות לניתוח והמשגות מעשירות. נתחיל את ההרצאה בהסבר על חשיבותן של המטאפורות העומדות בבסיס השיח על טכנולוגיה. נעבור לשאלות מרתקות כגון: כיצד ומדוע מפתחים טכנולוגיה? מה משפיע על יישום הטכנולוגיה בשטח? השפעותיה החברתיות, ורגולציה של המדינה.

* תקצירים נוספים יישלחו לפי דרישה.

דילוג לתוכן